Sluiten
Logo Veiligheidsregio Kennemerland

Nieuwe update Crisisbestrijdingsplan Schiphol

Het nieuwe Crisisbestrijdingsplan Schiphol (CBP-S) is op vrijdag 1 april 2022 in werking getreden. Wat verandert er op hoofdlijnen?

Schiphol is een vitaal economisch knooppunt. Een incident op de luchthaven kan een kettingreactie tot gevolg hebben, tot ver buiten de grenzen van Schiphol. Het CBP-S schetst de multidisciplinaire samenhang tussen de taken van de diverse partijen in verschillende situaties. Doel is een betere gezamenlijke bestrijding van (voorzienbare) crises. Denk aan een brand in de Schipholspoortunnel, uitval van stroom, een aswolk of een luchtvaartongeval. 

Het CBP-S is bedoeld voor alle publieke en private organisaties die betrokken zijn bij een crisis op het gebied van openbare orde, fysieke veiligheid en rechtsorde op en rondom Schiphol. Vanaf 1 april is het CBP-S te downloaden van de VRK-website.

De wijzigingen van het CBP-S op hoofdlijnen:

1. Borging samenwerkingsafspraken vanaf GRIP 3 incidenten

  • Afspraken zijn vastgelegd over (vroeg)tijdig contact tussen de Operationeel Leider en voorzitter Beleidsteam, waarbij (voor zover mogelijk) alvast relevante feitelijke informatie wordt gedeeld, aandachtspunten worden meegegeven, richting wordt gegeven aan bestuurlijke dilemma’s en procesafspraken worden gemaakt.

2. Aanpassing classificatie bommelding (deel II)

  • In tabel 3.1 is een verduidelijking gemaakt wat betreft de procedure bij bommelding. Er vindt bij een bommelding altijd eerst een verificatie plaats door de KMar conform het protocol verdachte objecten (PVO), voordat er opgeschaald wordt. Bij de geringste twijfel wordt er altijd opgeschaald.

3. Afstemming CBP-S 3.3 en andere opgeleverde planvorming

  • CBP-S 3.3 i.r.t. Regionaal Crisisplan

    Het Regionaal Crisisplan VRK is geactualiseerd en is  per 3 januari 2022 in werking getreden. De belangrijkste wijzigingen zijn ook opgenomen in het CBP-S, conform eerder gemaakte afspraken. De wijzigingen richten zich voornamelijk op deel I en hebben betrekking op de hoofdstructuur, acute crisis en dreiging en/ of niet acute crisis, crisisdiagnose en flexibel opschalen.

  • CBP-S i.r.t. deelplan bevolkingszorg

    Het deelplan bevolkingszorg is geactualiseerd en is per 3 januari 2022 in werking getreden. Voor de belangrijkste wijzigingen is er een vertaalslag gemaakt naar het CPB-S. De wijzigingen richten zich voornamelijk op deel 1 en de crisisstructuur en hebben betrekking op het opheffen van de vijf regionale backofficelocaties voor de intergemeentelijke crisisorganisatie. De kernbezetting en taken van de backoffice worden toegevoegd aan de stafsectie Bevolkingszorg op de twee Regionale CrisisCentra (Locaties: Zijlweg te Haarlem en de Koningin Máxima Kazerne te Badhoevedorp). De specifieke afspraken en werkwijzen ten aanzien van het opvangen en herenigen van ongedeerde passagiers en verwanten na een vliegtuigongeval blijven ongewijzigd.

4. Verduidelijking terminologie sluiting

  • In het CBP-S is de uitleg over de begrippen ‘sluiten’, ‘bevriezing’ en ‘lock down’ van de luchthaven verder aangescherpt met als doel een eenduidig beeld over de begrippen te bevorderen.

5. Verplaatsing landzijdige UGS-D (onder voorbehoud)

  • UGS D wordt verplaatst, vanwege (te)veel beveiligd verkeer voor de rechtbank op Schiphol bij het Justitieel Complex Schiphol (JSC) en omdat uit ervaring is gebleken dat de huidige locatie van deze UGS lastig bereikbaar is.
  •  Met ingang van 1 april 2022 geldt de locatie van UGS-D P41 gelegen aan de Loevensteinse randweg.
 

 

Publicatie van het plan

Het huidige CBP-S wordt niet meer volledig gepubliceerd. Het algemene deel (deel I) wordt online gepubliceerd. Het vertrouwelijke deel (deel II) wordt digitaal ter beschikking gesteld aan het bestuur en de partijen die in het kader van de rampbestrijding en crisisbeheersing een operationele taak vervullen.

Vragen?

Neem contact met het Veiligheidsbureau via 023-515 9777 of vbk@vrk.nl.