Sluiten
Logo Veiligheidsregio Kennemerland

Wat te doen bij... uitval water

Water, verwarming, licht, internet; we vinden het de gewoonste zaak van de wereld. Het uitvallen van een of meer voorzieningen kan flinke overlast geven. Bij je thuis, in ziekenhuizen of zorginstellingen, bij bedrijven en in het verkeer. De overheid en vitale sectoren hebben maatregelen vastgelegd maar het is ook belangrijk om te weten hoe je zelf goed voorbereid bent.

Schoon water is belangrijk, de kwaliteit van ons drinkwater moet goed zijn. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom drinkwater tijdelijk niet beschikbaar is. Denk hierbij aan een leidingbreuk of werkzaamheden. Ook kan er verontreiniging zijn geconstateerd.

1. Informatie en communicatie

Raadpleeg bij (korte) storingen eerst de website van het drinkwaterbedrijf. Wanneer een storing groter is of langer duurt, gaat de veiligheidsregio bekijken wat dit betekent voor de openbare orde en veiligheid. De veiligheidsregio informeert je zo snel mogelijk via onder meer NL-Alert, sociale media (Twitter), de calamiteitenzender NH Nieuws en via de website van de Veiligheidsregio Kennemerland

2. Wat kan ik doen om voorbereid te zijn?

  • Stel je telefoon in op het alarmeringssysteem NL-Alert. Kijk op nl-alert.nl.

  • Stel de frequentie van calamiteitenzender NH Nieuws in op je (nood)radio of autoradio.

  • Zorg voor enkele flessen water in huis en een aantal lege, schone flessen of een jerrycan. Haal eventueel een noodpakket in huis.

  • Wanneer het drinkwaterbedrijf werkzaamheden aankondigt, kun je van tevoren de flessen, jerrycan en eventueel je bad met drinkwater vullen.

3. Wat kan ik doen tijdens een drinkwaterstoring?

Uitval van drinkwater levert voor de mensen geen direct gevaar op. Maar als het langer duurt moet je – zeker in de zomer – oppassen voor oververhitting en uitdroging.

  • Stem bij een langdurige storing af op calamiteitenzender NH Nieuws.

  • Het kan zijn dat er nog water uit de kraan komt. Dit is geen drinkwater maar noodwater, dat je kunt gebruiken om het toilet mee door te spoelen. Heb je een regenton in je tuin of loopt er een sloot in de buurt van je huis? Dan kun je ook dat water gebruiken om je toilet door te spoelen.

  • Kijk of er mensen in je omgeving zijn die hulp nodig hebben en vraag wat je voor hen kunt doen. Kijk om naar familie, vrienden of buren die zich minder goed kunnen redden. Heb je zelf een beperking of ben je hulpbehoevend? Vraag van tevoren of familie, vrienden of buren je willen helpen en hoe jullie elkaar dan kunnen bereiken.

4. Bijzondere omstandigheden

  • Wanneer aan de waterleiding werkzaamheden worden uitgevoerd of er is sprake van verontreiniging, dan kan het waterbedrijf uit voorzorg een kookadvies geven. Je krijgt dan een oranje of rode kaart in je brievenbus met daarop het kookadvies. Dit houdt in dat water uit de kraan, voordat je het drinkt, eerst drie minuten gekookt moet worden. Je kunt het water wel gewoon gebruiken om bijvoorbeeld te douchen. Wanneer het drinkwater uit de kraan weer geschikt is voor consumptie, krijg je van het waterbedrijf een groene kaart in je brievenbus. Is het gebied waarvoor deze bijzondere omstandigheid geldt, erg omvangrijk, dan kan het waterbedrijf bewoners ook informeren via de website of de media (waaronder calamiteitenzender NH Nieuws).

  • Het is mogelijk dat bij een langdurige storing drinkwater wordt verstrekt via speciale distributiepunten in je gemeente. Het waterbedrijf verstrekt dan iedere consument (de wettelijk vereiste) drie liter drinkwater per dag.

  • Woon je in een hoogbouwwoning? Houd er dan rekening mee dat het water omhoog wordt gepompt met een hydrofoor. In het geval van onderhoud aan een hydrofoor, kan de druk van het water heel even wegvallen; dit is geen echte storing. De beheerder van de hoogbouw informeert hierover de bewoners. Een hydrofoor kan ook uitvallen, als er tijdelijk geen water of waterdruk is. Zorg dat je weet hoe je de beheerder van de hoogbouw kunt bereiken; die kan de hydrofoor weer aanzetten.